weight-watchers-food-journal

Importanța jurnalului alimentar

Jurnalul alimentar conține o descriere a tot ce bei și ce mănânci, cu orele și cantitățile aproximative, cât și fecvența, durata și tipul de mișcare practicat. Este, în opinia mea, cel mai puternic instrument de evaluare si control al dietei. În plus, reprezintă și un element puternic de (auto)motivare pe termen mediu și lung.

Beneficiile jurnalului alimentar?

Cei mai mulți dintre noi știm deja ce alimente ne apropie de scopul nostru (și e bine să le regăsim cât mai des în jurnal) dar și alimentele care ne îndepartează de el (ar trebui sa fie apariții mai rare).

Jurnalul alimentar este un factor major în automotivare. Știind că vei nota alimentele, crește conștiința și apare sentimentul responsabilității. Jurnalul te ajuta să faci alegerile corecte chiar și înainte de a te așeza la masa. Apoi, când trece un timp și jurnalul arată bine, se întărește motivarea pentru a continua.

Afli ce alimente și ce obiceiuri te apropie de obiectivele tale. De asemenea, poți determina și alimentele sau situațiile în care ajungi să te abați de la program.  De exemplu, poți afla că dacă sari peste câteva mese apoi senzația de foame te face să mănânci mai mult decât de obicei sau că un anumit aliment îți dă o stare de disconfort.

Diminuează sentimentul de vinovație în cazul abaterilor. Scriind în jurnal transferi încărcatura din minte pe un suport extern, reducând semnificativ valoarea emoționala.

Cât timp trebuie sa ții un jurnal alimentar?

Un jurnal alimentar e bine sa il ții cel putin o săptămână, pentru a putea determina un ciclu din viața ta, în care să incluzi și un week-end, cu tentațiile și abaterile inerente. Sunt oameni care țin jurnalul pe termen lung, luni sau ani. Important este să ții jurnalul atât timp cât consideri că asta își folosește. După ce ai învățat să faci alegerile corecte și obiceiurile alimentare sănătoase sunt parte din viața ta, un astfel de jurnal poate să devină inutil. Totuși, dacă simți că aluneci într-o direcție gresită, acest instrument îți va fi de folos oricând.

Cum se ține un jurmal alimentar?

Jurnalul de nutriție poate avea o formă generală, a unei liste cu alimentele consumate într-o zi, incluzând tipul și durata mișcării efectuate. El poate fi  în alte situații o evidență amanunțită, cu orele și cantitățile de mâncare, înregistrate imediat după masă. Un astfel de jurnal strict poate servi ca baza pentru calculul aportului de nutrienți (proteine, carbohidrați, grăsimi) și energie (calorii).

Ținînd un jurnal alimentar creezi o legatură directă între planul de alimentație, ce mănânci concret și modul cum arăți și cum te simți (măsura în care te apropii de obiectivele tale). Există și variante online (site-uri) sau chiar pe telefonul mobil, care îți fac viața mult mai ușoară, mai ales când poți alege din lista cu alimente pe care le ai stocate în baza de date.

Posted in Alimentație sănătoasă.